Ateliér Sochařství

https://sochaostrava.blogspot.com/

Škola spočívá v poznávání sochařských principů, používaných od nepaměti. Studium ať prakticky řemeslně technologické tak i teoretické v různých dějinných souvislostech považuji za nezbytnost. Vím o problémech velké zátěže a někdy až bezvýchodném zapletení se do nekonečných problémů a relativnosti všeho. Jde o to, hledajícího mladého člověka někdy rozebrat na součástky a pokusit se ho přivést ke znovuobjevování. Využívá rozumu, citu ale i fyzické síly. Návyky, které do sebe vstřebává jsou mu k dobru tak, aby je v budoucnu používal a byl svobodný ve své sochařské tvorbě. Pečlivé hledání, zpochybňování a nakonec předvedení samotného tvůrčího počinu, by mělo být v té nejpřesvědčivější podobě, jaké je mladý tvůrce schopen. Sochařské principy jsou limitovány, ale v možnostech jednoho lidského života jsou nevyčerpatelné. Řeč tvaru od pravěku po současnost je tak bohatá a její obsahové monumentální působení je tak nezměrné, že mladý člověk po letech studia může být šťasten, že mu bylo dovoleno si aspoň šáhnout a pokusit se znovu navázat dalším tvarem v jiné asociaci a zapojit se svým snažením, svou špetkou s vírou v naší lidskou a duchovní existenci na naší Zemi.

Sochařství – volná tvorba: Bakalářské studium

Studium sochařství je zde postaveno na klasických základech, vycházejících převážně z evropských tradic. Zprvu studenti pracují s odlitky starších děl, studují portrét a figuru podle živého modelu ať lidského či zvířecího. Snaží se takto pochopit hmotu, prostor, vnitřní stavbu a celkovou architekturu sochy. Učí se nejen pozorovat, ale i myslet geometricky ? abstraktně. Nahlížet pod povrch věcí, chápat podstatu, a nejen slepě opisovat. Studenti se takto dostávají i teoreticky do dějinných souvislostí formou zadávaných referátů. Střídavě se studiemi přicházejí s vlastními náměty, nebo jsou jim zadávány úkoly tak, aby dokázali reflektovat sebe i současnou dobu vlastními výrazovými prostředky. Učí se zacházet s všemožnými sochařskými materiály (hlína, sádra, dřevo, kov, beton, kámen, umělé pryskyřice). Pracuje na hledání svého vlastního Já.

Profil absolventa: Na konci bakalářského vzdělávání bude mít absolvent oboru základní znalosti dějin a principů především evropského sochařství, zároveň se bude orientovat v současné umělecké scéně. Bude rozumět jednotlivým technologiím, pracovním postupům a materiálům, které se dnes v sochařství používají. Chápe geometrickou podstatu viděné skutečnosti, dokáže s ní pracovat v prostorových souvislostech. Nabude dovedností v oblasti studijního modelování podle živé i neživé přírody, stavění hmoty zevnitř napovrch, čímž se stává svobodným ve schopnosti vytváření zamýšleného tvaru. Na praktické úrovni dokáže používat základní sochařské techniky a variabilně je kombinovat při práci s různými materiály. Umí prezentovat výsledky své práce formou výstav, soutěží, projektů, apod. Absolvent je způsobilý pracovat na zadaných úkolech z oblasti volného i užitého sochařství, ale i vlastní umělecké tvorby. Kreativně pracuje s myšlenkou, obsahem, ale i formou. Je schopen dále se rozvíjet a učit, popř. pokračovat v dalších stupních studia sochařství.

Sochařství – volná tvorba: Magisterské studium

V magisterském studiu sochařství se počítá se studentovou dobrou vybaveností technickou a teoretickou. Důležitá je silná tvůrčí potence a osobnost nejen zajímavá, ale osobnost schopná samostatně přicházet na podstatu problémů před něj stavěných. Neplésti si příběh se slepou popisností.

Profil absolventa: Na konci magisterského vzdělávání bude mít absolvent oboru široké znalosti dějin a principů evropského i světového sochařství a bude se výborně orientovat v současné umělecké scéně napříč obory. Jeho znalosti z oblasti technologií a materiálů užívaných v sochařství budou svojí úrovní odpovídat soudobému stavu poznání. S načerpanými znalostmi pracuje tvůrčím způsobem v rámci sochařství i v mezioborových souvislostech. Dokáže tvořit širokou škálou metod, postupů a technik s většinou materiálů užívaných dnes v sochařství a tyto své zkušenosti přizpůsobovat dané situaci. Výsledky své práce dovede prezentovat na profesionální úrovni a doprovodit je autorským výkladem či obhajobou. Absolvent je způsobilý naprosto samostatné sochařské práce ve všech disciplínách oboru a také vlastní originální umělecké činnosti pramenící z tvůrčí osobnosti poučené studiem. Dovede předávat své znalosti a dovednosti na praktické úrovni.

Vedoucí oboru:

Koléšek Jaroslav, doc. Mgr., ArtD.

jaroslav.kolesek@osu.cz

553462973

www.jaroslavkolesek.blogspot.com

Odborný asistent:

Špaček Jan, MgA.

jan.spacek@osu.cz

www.facebook.com/Katedra-Sochařstv%C3%AD-Ostravské-Univerzity-1962584297290794/




Uchazeči

Máš-li zájem o studium či více informací o Fakultě umění OU, navštiv prosím univerzitní web.